FANDOM

Kíli (2864TE - 2941 TE) – krasnolud z Rodu Durina, syn Dís, brat Fílego i siostrzeniec Thorina II Dębowej Tarczy. Razem z bratem byli najmłodszymi krasnoludami którzy wzięli udział w wyprawie do Ereboru.

Biografia Edytuj

Wczesne Życie Edytuj

Urodził się jako syn siostry Thorina, Dís w 2864 roku Trzeciej Ery, jako młodszy brat Fílego.

Wyprawa do Ereboru Edytuj

Razem z bratem towarzyszył swojemu wujowi w wyprawie do Ereboru.

W 2941 roku zjawił się w Hobbitonie, na generalnym spotkaniu uczestników wyprawy. Nosił wówczas niebieski kaptur i grał na małych skrzypkach, podobnie jak Fíli.

W trakcie podróży przez Eriador, jeden z kucy należących do krasnoludów spłoszył się z niewiadomych przyczyn i uciekł. Zanim zdołali go złapać, wpadł do rzeki. Kíli i Fíli omal nie utonęli, zaś cały bagaż który dźwigał wierzchowiec został bezpowrotnie stracony.

W trakcie przeprawy przez Góry Mgliste, Kíli i i Fíli zostali wysłani na poszukiwanie schronienia. Po powrocie oznajmili, że odnaleźli suchą jaskinię.

Podczas nocnego ataku wargów, Kíli i Fíli wspięli się na szczyt wysokiego modrzewia.

W trakcie przeprawy przez Mroczną Puszczę, kompania natrafiła na Zaczarowaną Rzekę. Aby przez nią przebrnąć musieli dostać się do łodzi, położonej na drugim brzegu. Fíli za pomocą haka i liny zamierzał przyciągnąć łódź do siebie, lecz na próżno. Z pomocą przyszedł Kíli, potem Óin i Glóin.

Po ucieczce w beczkach z lochów Thranduila, Kíli i Fíli wygodnie umoszczeni w wysłanych słomą mniejszych beczułkach, wynurzyli się z nich z uśmiechem, z zaledwie kilkoma siniakami. Pomogli również wyciągnąć z beczek pozostałych krasnoludów i towarzyszyli Thorinowi w Esgaroth.

Gdy kompania dotarła do Samotnej Góry, Kíli, Fíli, Balin i Bilbo zostali wysłani na zwiad w kierunku głównej bramy. Pewnego dnia zeszli w dolinę i odkryli wąską ścieżkę, prowadzącą do skalnej półki, na której znajdowały się sekretne drzwi do Ereboru

Bilbo poszukując ochotników, którzy weszliby z nim smoczej pieczary, nie spodziewał się tłumu ochotników. Nawet Kíli i Fíli odwrócili wzrok, przeskakując z nogi na nogę.

Gdy cała kompania znalazła się w Ereborze, Kíli razem z bratem, wpadli w wesoły nastrój i ujęli w dłonie złote harfy, ze srebrnymi strunami i zaczęli grać, wypełniając sale Ereboru dawno niesłyszaną tu melodią.

Kíli poległ w Bitwie Pięciu Armii, osłaniając śmiertelnie rannego Thorina tarczą i własnym ciałem.

Drzewo Genealogiczne Edytuj

Kreacje w adaptacjach Edytuj

The Hobbit (1966) Edytuj

Kíli nie występuje w tej adaptacji, podobnie jak pozostali krasnoludowie z Kompanii Thorina.

The Hobbit (1977) Edytuj

Głosu Kílemu użyczył Jack DeLeon

Hobbit (trylogia filmowa) Edytuj

W trzyczęściowej adaptacji Hobbita w rolę Kílego wcielił się aktor Aidan Turner. Kíli został przedstawiony jako czarnowłosy krasnolud, uzbrojony w łuk.

Hobbit: Pustkowie Smauga Edytuj

Kíli zakochuje się w elfce z Mrocznej Puszczy, Tauriel. W trakcie ucieczki w beczkach zostaje postrzelony strzałą Morgulu przez Bolga.

Z rozkazu wuja, ranny Kíli pozostaje w Esgaroth, ponieważ Wyprawa do Ereboru byłaby dla niego w obecnym stanie zbyt niebezpieczna. Fíli zostaje, aby zaopiekować się ranny bratem, podobnie jak Óin, który jest medykiem w kompanii, oraz Bofur. Stan Kílego drastycznie się pogarsza. Od śmierci ratuje go Tauriel, wcierając w ranę Athelas.

Hobbit: Bitwa Pięciu Armii Edytuj

Po zniszczeniu Esgaroth przez Smauga, Kíli wręcza Tauriel kamień z obietnicą, który otrzymał od swojej matki.

Podczas Bitwy Pięciu Armii towarzyszy Thorinowi, Fíliemu i Dwalinowi na Kruczym Wzgórzu. Ich celem jest Azog Plugawy, dowódca wojsk nieprzyjaciela. Kíli ginie z ręki Bolga, stając w obronie Tauriel.

The Hobbit (gra z 1983 roku) Edytuj

The Hobbit (gra z 2003 roku) Edytuj

Kíli pojawia się w tej adaptacji, jednak nieznany jest aktor, który użycza mu głosu.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki