FANDOM

Balin (2763 TE - 2994 TE) – krasnolud z Plemienia Durina, syn Fundina, brat Dwalina, uczestnik Wyprawy do Ereboru i organizator ekspedycji do Morii.

Biografia Edytuj

Wczesne życie Edytuj

Urodził się jako syn Fundina w 2763 roku Trzeciej Ery. Gdy miał siedem lat, smok Smaug zdobył Erebor i wypędził krasnoludów z ich ojczyzny. Balin żył razem z ojcem na wygnaniu w Dunlandzie, gdzie udała się większa część plemienia Durina.

Fundin poległ w Bitwie w dolinie Azanulbizar w 2799 roku. Prawdopodobnie Balin również brał udział w batalii. Po zakończeniu wojny krasnoludów z orkami, król Thráin II wraz z synem udali się w Góry Błękitne, biorąc ze sobą kilku towarzyszy, wśród których znalazł się Balin.

Balin, wraz z bratem, brał udział w nieszczęśliwej wyprawie Thráina do Ereboru w 2845 roku. Sauron, chcąc zdobyć pierścień Thróra, wysłał swoich szpiegów, aby wytropili krasnoludów i pojmali ich przywódcę. W Mrocznej Puszczy słudzy Władcy Ciemności uprowadzili Thráina do Dol Guldur. Balin razem z pozostałymi krasnoludami powrócił w góry Ered Luin.

Wyprawa do Ereboru Edytuj

W 2941 roku czarodziej Gandalf spotkał się z Thorinem II Dębową Tarczą, synem Thráina II. Mędrzec poradził krasnoludom, aby zorganizowali wyprawę do Ereboru i zabrali ze sobą hobbita, Bilbo Bagginsa. Niewielu z towarzyszy Thorina zgodziło się na obecność niziołka w swojej kompanii, lecz opinia Balina o wynajęciu włamywacza była dość pozytywna.

W tym samym roku w Bag End odbyło się generalne zebranie członków wyprawy. Balin dotarł na nie jako drugi, zaraz po swoim bracie Dwalinie. Nosił wówczas czerwony kaptur i grał na wioli wysokiej jak on sam.

Następnego dnia, po zebraniu, Balin czekał na Bilbo Bagginsa przy drzwiach do gospody Pod Zielonym Smokiem w miejscowości Nad Wodą.

Podczas nieprzyjemnego spotkania Kompanii Thorina z Tomem, Bertem i Williamem, Balin był pierwszym krasnoludem, którego pojmały trolle.

W trakcie ataku wargów, Balin i Dwalin schronili się na wysokim, smukłym świerku.

Balin, jako najstarszy po Thorinie, przemawiał w imieniu swoich towarzyszy gdy krasnoludowie zostali pojmani przez elfów z Mrocznej Puszczy i postawieni przez obliczem króla Thranduila. Jego pytania rozgniewały władcę, który polecił umieścić więźniów w osobnych celach.

Balin i jego brat Dwalin ucierpieli najbardziej, podczas ucieczki w beczkach z pałacu Thranduila, toteż nie brali udziału w wyciąganiu swoich towarzyszy z beczek.

Gdy kompania dotarła do Samotnej Góry, Balin, Fíli, Kíli, i Bilbo zostali wysłani na zwiad w kierunku głównej bramy. Pewnego dnia zeszli w dolinę i odkryli wąską ścieżkę, prowadzącą do skalnej półki, na której znajdowały się sekretne drzwi do Ereboru.

Balin jako jedyny z krasnoludów towarzyszył Bilbo Bagginsowi, gdy ten zakradał się do kryjówki Smauga. Co prawda krasnolud uszedł z nim tylko kilka kroków od sekretnego przejścia, lecz było wyraźnie widać, że Balin darzył hobbita szacunkiem.

darzył hobbita szacunkiem.

Balin poprowadził krasnoludów w stronę Kruczego Wzgórza, gdy chcieli uciec z Ereboru. Później brał udział w Bitwie Pięciu Armii i przeżył. Po zakończeniu wyprawy osiadł w Ereborze.

Jesienią 2949 Balin, razem z Gandalfem, odwiedził Bilbo Bagginsa w Bag End. Od czasu zakończenia wyprawy broda krasnoluda urosła o kilka cali, a jego brzuch opinał wspaniały, wysadzany klejnotami pas.

Wyprawa do Morii Edytuj

Choć krasnoludowie żyli w dostatku po odzyskaniu swojej siedziby w Ereborze, to jednak wciąż tęsknili za swoim dawnym królestwem w Morii. Mówili między sobą, że "utknęli w zaścianku, podczas gdy na szerokim świecie jest więcej bogactw i zaszczytów do osiągnięcia". Za namową tych szeptów, Balin postanowił wyruszyć do Morii. Król Dáin wprawdzie niechętnie na to zezwolił.

Balin zabrał ze sobą Oriego, Óina i wielu innych towarzyszy i odszedł z nimi na południe w 2989 roku. Krasnoludowie mieli nadzieję na zdobycie ogromnych skarbów, zaś Balin liczył na odnalezienie zaginionego dawno temu pierścienia Thróra.

Drzewo genealogiczneEdytuj

Szablon:DrzewoKrasnoludy

Szablon:Poprzednik-następcaSzablon:Kompania Thorina Szablon:Wyprawa Balina

Więcej z Fandomu

Losowa wiki